Fag

Kemi i gymnasiet er i STX et selvstændigt naturvidenskabeligt fag. På Brønderslev Gymnasium og HF indgår faget kun i nogle af studieretningerne. Kemi kan læses på C-, B- og A-niveau.

I HF indgår kemi C sammen med geografi og biologi i ’naturvidenskabelig faggruppe’. Kemi B udbydes som valgfag.

Kemi indgår i adgangskravene til mange studier ved universiteterne. Det gælder f.eks. alle naturvidenskabelige studier, læge-, tandlæge- , farmaceut- og dyrlægestudiet samt mange studieretninger på Landbohøjskolen og De tekniske universiteter (ingeniøruddannelserne).

Undervisningen

I kemi lærer du om grundstoffer, og hvordan stoffer reagerer med hinanden. For eksempel ser vi på, hvordan opbygningen af molekylerne påvirker deres måde at reagere på.

Undervisningen er varieret og tager fat i mange forskellige emner. I cellerne i mennesker og andre levende ting er det vigtigt, at kun de rigtige stoffer får lov til at deltage i opbygningen af proteiner, enzymer, dna osv. F.eks. lærer man på B- eller A-niveau om, at aminosyrer findes i to former, men kun den ene kan bruges under dannelsen af proteiner. Forskellen findes ved kun ét C-atom i molekylet, hvor grupper, bundet til dette C, kan sidde på to forskellige rumlige måder i forhold til hinanden.

Eksamen

A-niveau:

En skriftlig prøve på grundlag af et centralt stillet opgavesæt, som består af opgaver stillet inden for kernestoffet. Prøvens varighed er fem timer.

Prøveform a)

Mundtlig prøve på grundlag af en opgave, som dækker både teoretisk stof og eksperimentelt arbejde inden for samme område. Opgaven skal indeholde bilag. Opgaverne uden bilag skal være kendt af eksaminanderne inden prøven.

Eksaminationstiden er ca. 30 minutter pr. eksaminand. Der gives ca. 30 minutters forberedelsestid, i hvilken eksaminanden, i den udstrækning det er praktisk muligt, har adgang til relevant apparatur og relevante kemikalier.

Prøveform b)

Mundtlig prøve på grundlag af en opgave, som omfatter et kendt eksperiment og en teoretisk delopgave. Prøven er todelt og afvikles med indtil otte eksaminander pr. dag. Eksperimentet og den teoretiske delopgave skal være kombineret, så de angår forskellige områder.

Eksaminationstiden er ca. to timer for op til otte eksaminander til den eksperimentelle del og ca. 20 minutter pr. eksaminand til den teoretiske del. Der gives ca. 20 minutters forberedelse pr. eksaminand til den teoretiske del af prøven. Eksaminator og censor samtaler med den enkelte eksaminand om det konkrete eksperiment og den tilhørende teori.

B-niveau:

Der afholdes en mundtlig prøve.

Prøveform b)

Mundtlig prøve på grundlag af en opgave, som omfatter et kendt eksperiment og en teoretisk delopgave. Prøven er todelt og afvikles med indtil 10 eksaminander pr. dag. Eksperimentet og den teoretiske delopgave skal være kombineret, så de angår forskellige områder.

Eksaminationstiden er ca. halvanden time for op til fem eksaminander til den eksperimentelle del og ca. 20 minutter pr. eksaminand til den teoretiske del. Der gives ca. 20 minutters forberedelse pr. eksaminand til den teoretiske del af prøven. Eksaminator og censor samtaler med den enkelte eksaminand om det konkrete eksperiment og den tilhørende teori.

C-niveau:

Der afholdes en mundtlig prøve.

Prøveform a)

Mundtlig prøve på grundlag af en opgave, som dækker både teoretisk stof og eksperimentelt arbejde inden for samme område, og som kan indeholde et bilag. Opgaverne som helhed skal være kendt af eksaminanderne inden prøven.

Eksaminationstiden er ca. 24 minutter pr. eksaminand. Der gives ca. 24 minutters forberedelsestid, i hvilken eksaminanden, i den udstrækning det er praktisk muligt, har adgang til relevant apparatur og relevante kemikalier.

Under eksaminationen skal relevant apparatur og relevante kemikalier være til rådighed. Eksperimentelt udstyr skal inddrages i eksaminationen. I særlige tilfælde kan apparatur og kemikalier udelades ved eksaminationen.