Personale-og lønpolitik
BrønderslevGymnasium og HF
Indhold
3.Samarbejde på arbejdspladsen
4.0Kompetenceudviklingspolitik
4.1Principper og prioritering i kompetenceudviklingen
4.3Ressourcer og ressourcetildeling
4.4Øvrige medarbejdergrupper (TAP)
4.5Udviklingssamtaler – MUS og FUS
5.0Arbejdsmiljø og sundhedsfremme
5.4Lægebesøg, graviditet og barsel
5.5Øvrige sundhedsfremmende politikker
6.Grundlæggende arbejdsforhold
6.1Hold – og opgavefordeling. 17
6.2Arbejdstidstilrettelæggelse
6.4Feriepolitik og anden fravær med løn
6.5Skemahåndtering og sygemeldinger
6.6Procedure ved elevklager 22
6.8Særligt vedr. TAP-gruppens arbejdsforhold
7.0Introduktion af nye medarbejdere
8.1Frihed ved specielle lejligheder
8.4Social ansvarlighed og rummelighed
9.1Procedure for lønforhandling
9.2Specifik lønpolitik for undervisningspersonale
Personalepolitikkener konstrueret således, at hvert enkelt hovedafsnit kan justeres og udskiftes,såfremt der bliver behov for dette efter ønske fra henholdsvis USU ellerskolens bestyrelse. På Moderniseringsstyrelsenshjemmeside findes regler, cirkulærer og aftaler, som personalepolitikken på BGbygger på (www.modst.dk). Ligeledes kan ressourcerfra Gymnasielærernes Landsforening være nyttige (www.gl.org), samt forTAP-gruppen HK (www.hk.dk) og 3F (www.3f.dk).
2.Målsætning
Personalepolitikkener det formelle udtryk for de kollegiale og ledelsesmæssige forventninger vihar på skolen og for de værdier skolen som institution og arbejdsplads byggersine aktiviteter på. Den udtrykker samtidigt de konkrete forventninger, vi har tilhinanden på en arbejdsplads, hvor alle har et medansvar for, at dagligdagen kommertil at afspejle skolens vision.
- at fremme medarbejdernes mulighed for faglig og personlig udvikling
- at skabe et sundt arbejdsmiljø – både fysisk og psykisk
- at skabe rammerne for en åben og tillidsfuld kommunikation og samarbejde mellem ledelsen og gymnasiets medarbejdere og mellem alle grupper indbyrdes
- at sikre forudsigelighed og gennemskuelighed på arbejdspladsen
- at sikre medindflydelse for medarbejdere inden for de af lovgivningen fastlagte rammer
3.Samarbejde på arbejdspladsen
4.0Kompetenceudviklingspolitik
4.1 Principper og prioriteringi kompetenceudviklingen
-
-
-
-
-
-
-
-
4.2.1 Faglige fællesskaber ogvidensdeling
-
-
-
-
4.2.2 Forbehandling ogefterbehandling af kursusaktiviteter
4.3 Ressourcer og ressourcetildeling
Desamlede midler til kompetenceudvikling og efteruddannelse afsættes hvert år påskolens budget. Budgetposten omfatter økonomiske ressourcer til kursusafgifter,oplægsholdere, transport, ophold o. lign. i forbindelse medkompetenceudvikling.
Ioverensstemmelse med formålet for skolens kompetenceudvikling forventes det, atden enkelte medarbejder anvender gennemsnitligt ca. 3-4 % af sin samledearbejdstid til kompetenceudvikling i den brede forståelse, der er angivetovenfor. Det forventes herunder, at medarbejderen selv medvirker tilat prioritere sin udviklingstid i overensstemmelse med de retningslinjer, derfremgår af såvel formålet for kompetenceudviklingspolitikken som indholdet iskolens politik for arbejdstid og tidsregistrering.
4.3.1 Ekstraordinæreuddannelsesforløb eller særligt omfattende kursusaktiviteter
Hvis en medarbejder (eller en gruppe af medarbejdere) har særligeønsker til kursusforløb eller kompetenceudvikling/uddannelsesforløb, derforventes at ligge ud over det normale ressourceforbrug (såvelkursusafgifter/udgifter som forbrug af arbejdstid), skal der ansøges specifikthos rektor. Skolen vil gerne støtte/give tilskud til initiativer af dennekarakter, såfremt det 1) er i overensstemmelse med skolens mål og behov og 2)økonomisk muligt på det givne tidspunkt.
4.4 Øvrigemedarbejdergrupper (TAP)
4.5 Udviklingssamtaler –MUS og FUS
5.0Arbejdsmiljø og sundhedsfremme
· Tillid - dvs. at man kan regne med hinanden ogmedarbejdere og ledelse har gensidigt tillid til hinanden
· Retfærdighed og gennemsigtighed -dvs. at alle parter på arbejdspladsen oplever, at de bliver fair behandlet ogkan gennemskue, hvad der foregår. Det handler ikke kun om, at goderne bliverretfærdigt fordelt, men mindst lige så meget om, at ”tingene går ordentligt forsig”.
· Samarbejdsevne - dvs. at medarbejdere ogledelse formår at arbejde effektivt sammen om kerneopgaven
· Et aktivt socialt miljø – dvs. at medarbejdereog arbejdsplads gensidigt understøtter hinanden i etablering af socialeaktiviteter på tværs af organisationen.
- Gode arbejdspladser til medarbejdere, der benytter en arbejdsplads på skolen. Dette indebærer et godt indeklima, ergonomiske møbler, funktionsduelige faciliteter, gode lysforhold og et rimeligt støjniveau i de indrettede lokaler med arbejdspladser.
- Undervisningslokaler med funktionsduelige faciliteter, et godt indeklima og gode lysforhold, samt tilstrækkeligt med grupperum/mødelokaler.
- Tryghed og overskuelighed i håndteringen af skolens kemikalier og øvrigt apparatur i den naturvidenskabelige afdeling
- Ajourførte handleplaner i forbindelse med brand, ulykke og andre krisesituationer.
BG har i tilknytning til detfysiske arbejdsmiljø etableret en aftale om synstest og mulighed for skærmbrillerfor alle skolens medarbejdere.
• Stigende antal fraværsdage
• Stresssymptomer som f.eks. hovedpine, spændingssmerter ogsøvnløshed
• Psykisk træthed med ulyst til arbejdet, faldende effektivitetog arbejdsindsats
• Udbrændthed med symptomer som f.eks. depression, træthed,opgivenhed, isolation og søvnløshed
• Klager over manglende information og dårlig kommunikation
• Ingen fællesskabsfølelse og intet socialt liv i forbindelsemed arbejdet
• Utryghed i ansættelsen
• Manglende ligestilling
• Manglende ligeværdighed mellem medarbejdere /medarbejdergrupper
• Manglende tilhørsforhold
• Utilstrækkelig indflydelse på tilrettelæggelsen af egetarbejde
• Uvished om institutionens primære/overordnede struktur ogdispositioner
• Mobning og chikane
5.2.1 Specifikt ift. stress
- at sørge for en vedvarende og konstruktiv dialog for at kunne vedholde eller skabe en balance mellem krav, mål og ressourcer i dagligdagen
- at være vedvarende opmærksom på ubalancer i arbejdslivet og opgavefordelingen, der kan skabe stress og manglende trivsel
- at deltage i en jævnlig måling af arbejdsmiljøet (APV og psykisk arbejdsmiljø) minimum hvert tredje år og handle på resultaterne.
- skabe klarhed om roller og ansvar
- give medarbejderne feedback
- sikre medarbejderne medindflydelse gennem dialog og information
- være klar i forventningerne til medarbejderne i forhold til ansvar og samarbejde
- sikre en god planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet
- sikre information om organisationens overordnede mål
- være lyttende og handlende i forhold til medarbejderproblematikker
- tager hånd om en medarbejder, hvis der udvises tegn på stress.
- tager kollegahenvendelser alvorligt og handle umiddelbart efter henvendelse.
Hvadgør ledelsen, før medarbejderenskal vende tilbage til arbejdet?
- at identificere stresskilden/kilderne
- at aftale hvilke ting, der eventuelt skal ændres i arbejdssituationen
- at aftale, hvordan den pågældende vender tilbage, herunder arbejdstid
- at aftale, hvordan kollegaer involveres, og hvad de skal informeres om
- har en tæt dialog med medarbejderen om reaktioner på tilbagekomsten
- hvis der er aftalt en tilbagekomstordning, skal ledelsen sikre, at arbejdsopgaverne passer til den aftalte arbejdstid, samt at der langsomt i takt med at medarbejderen går op i arbejdstid, bliver tilført flere opgaver
- TR/AMR tager kontakt til den sygemeldte medarbejder for at afdække, om der er behov for hjælp og støtte fra TR eller AMR.
- TR og AMR afdækker problemets omfang.
- skabe klarhed om roller og ansvar i dialog med hinanden
- give hinanden feedback til sikring af trivsel i dagligdagen
- sikre en god planlægning og tilrettelæggelse af (sam)arbejdet
- skabe klarhed over handleansvar i konkrete sager
- være bevidste om deres fælles ansvar som medskabere af det gode psykiske arbejdsmiljø
Hvadgør medarbejdergruppen, hvis en kollega er stresset i dagligdagen?
· kontakterledelsen.
- giver kollegaen ro i sygefraværsperioden, al kontakt skal være positiv kontakt, d.v.s. ingen meldinger fra jobbet med mindre den sygemeldte udtrykkeligt beder om det
- er samarbejdsvillig i forhold til USU’s arbejde med at undersøge stressproblematikker på BG.
- er forstående i forhold til en eventuel tilbagekomstordning med nedsat arbejdsfunktion
- taler åbent om daglige stressproblematikker og deres løsning
Denenkelte medarbejders rolle
- melde uklarheder og konflikter ud i tide
- sikre klarhed over krav til egen arbejdsindsats i samarbejdsrelationer
- være klar i forventninger til kolleger, m.h.t. samarbejde og kommunikation
- henvender sig til TR/AMR og/eller ledelsen
- man vil blive kontaktet af ledelsen og af TR/AMR i sygefraværsperioden
- man skal være med til at planlægge egen tilbagekomst, når man er klar
- at den øvrige medarbejdergruppe informeres om fraværets karakter efter medarbejderens ønske
- at man aktivt skal deltage i processen
· atskal gøre sig bekendt med proceduren i BG’s sygefraværspolitik
5.3.1 Sygefraværssamtaler
5.3.2 Dokumentation af sygefravær
- at belyse medarbejderens situation
- at afklare hvor lang tid medarbejderen forventer at være fraværende fra arbejdspladsen
- at lytte til medarbejderens idéer til, hvordan vedkommende kan vende tilbage
- at snakke om, hvad arbejdspladsen kan gøre for at lette medarbejderens tilbagevenden til arbejdspladsen
- at afklare om der evt. skal tages initiativ til at afholde flere sygefraværssamtaler
- at se på foranstaltninger, som kan forebygge sygefravær fremover
- Forståelsen af hyppigt sygefravær beror altid på et skøn, men det vil typisk forstås som 4 eller flere fraværsperioder indenfor 12 måneder
- ved atypisk sygefravær forstås sygdomsforløb, der adskiller sig fra normen eller indeholder fravær, der ikke kan dokumenteres eller forklares.
- at belyse medarbejderens situation
- at afklare om der evt. skal tages initiativ til at afholde flere sygefraværssamtaler
- at se på foranstaltninger, som kan forebygge sygefravær fremover
- Lederen forklarer baggrunden for, at han/hun har indkaldt til sygefraværssamtalen.
- Lederen redegør for formålet med samtalen.
- Der redegøres for deltagernes rolle og beslutningskompetence. Reglerne om tavshedspligt præciseres.
- Den sygemeldte medarbejder redegør for:
- Hvor lang tid vedkommende forventer at være sygemeldt.
- Hvilke konsekvenser sygdommen har for den sygemeldtes arbejdsdygtighed på kort og lang sigt.
- Hvad han/hun har brug for i forhold til at vende tilbage til arbejdspladsen - herunder f.eks. restitutionsperiode, ændrede arbejdsopgaver, nedsat arbejdstid eller lignende. Her forudsættes, at den sygemeldte medarbejder indenfor en overskuelig periode genvinder sin fulde arbejdsdygtighed.
- Der træffes på baggrund af lederens og den sygemeldtes redegørelse aftale om:
- Hvad skolen kan gøre for at den sygemeldte kan vende tilbage hurtigst muligt
- Hvad den sygemeldte kan gøre for at vende tilbage hurtigst muligt
- En realistisk tidshorisont for den sygemeldtes tilbagevenden
- Hvordan parterne skal/vil forholde sig, hvis der sker ændringer i den sygemeldtes udsigter til bedring
- Desuden aftales det videre forløb med hensyn til
- Eventuelle opfølgningsmøder
- Om kollegaer og i givet fald hvordan medarbejderens kollegaer skal orienteres
- Såfremt medarbejderen skønnes at kunne vende tilbage til sit job inden for en overskuelig fremtid, aftales rammerne for medarbejderens tilbagevenden.
- Såfremt medarbejderen ikke inden for en overskuelig fremtid skønnes at genvinde sin fulde arbejdsevne, drøftes muligheden for at ansætte medarbejderen på særlige vilkår.
- Såfremt der ikke er nogen mulighed for at medarbejderen kan udfylde sin stilling, arbejdsfastholdes i en anden stilling eller ansættes på særlige vilkår, kan udgangen være at den pågældende indstilles til afskedigelse.
En deltidssygemelding er en mulighed for, at en sygemeldtmedarbejder kan bevare sin tilknytning til arbejdspladsen og langsomt vendetilbage til sin stilling. Hvis en medarbejder i samråd med sine læge mener, atvedkommende kan vende tilbage til sit arbejde på nedsat tid, kan skolen ogmedarbejderen lave en aftale om, at medarbejderen kan være deltidssygemeldt ien periode.
5.4 Lægebesøg, graviditetog barsel
Denansattes fravær i forbindelse med graviditet, barselog adoption reguleres af den statslige barselsaftale, samt barselsloven og lovom ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse. Idetreglerne løbende reguleres, henvises der til gældende regler og aftaler påområdet.
5.5 Øvrige sundhedsfremmendepolitikker
6.Grundlæggende arbejdsforhold
I det følgende beskrives de grundlæggendevilkår for lærergruppens arbejdsforhold særskilt, idet disse adskiller sig fraTAP-gruppens arbejdsforhold. Særlige forhold vedr. TAP-gruppens arbejdsforholder beskrevet i afsnit 6.8.
Når hold- og opgavefordelingen er afsluttet, vil denenkelte medarbejder i udgangspunktet være planlagt med fuld aftalt arbejdstid –med mindre andet er aftalt. I forhold til de udleverede hold- ogopgavebeskrivelser kan der komme mindre ad hoc opgaver oveni i løbet af året.Hvis omfanget af en medarbejders opgaveportefølje af den ene eller anden grundviser sig at være enten mindre eller større end forventet, skal den pågældendemedarbejder kontakte sin ledelsesrepræsentant med henblik på at få overblikover forklaringer og mulige løsninger på problemet. Merarbejde skal aftales påforhånd og godkendes af rektor. Den enkelte medarbejder kan dermed ikke pålæggesig selv merarbejde (se i øvrigt afsnittet om merarbejde).
6.2Arbejdstidstilrettelæggelse
6.2.1Tilstedeværelse og pauser
6.3.1 Tjeneste uden for skolen(kurser, studieture, ekskursioner osv.)
6.3.2 Særlige projekter(eksempelvis regionsprojekter o. lign.)
6.3.3 Eksamen og censur
6.3.4 Aldersreduktion(60-årsreglen)
Fuldtidsansatte medarbejdere, der er fyldt60 år, tillægges årligt 175 timer i arbejdstidsopgørelsen, som de selvdisponerer over – med mindre man frasiger sig at deltage i ordningen. Ordningengælder kun medarbejdere, der pr. 31. marts 2013 var fyldt 58 år.Medarbejdere, der tillægges aldersreduktion, kan ikke få merarbejdshonoreringmed 50 pct. tillæg. Hvis man er deltidsansat, tilskrives man aldersreduktionproportionelt ift. sin beskæftigelsesdecimal.
Medarbejdere på aldersreduktion skal ikkeregistrere dette i tidsregistreringen. De timer, der tillægges i aldersreduktion,vil administrativt blive påført i januar måned i medarbejderenstidsregistrering, og de vil fremgå af medarbejderens hold- og opgavefordeling.Det er herefter medarbejderens pligt i dialog med ledelsen at tilpassearbejdets opgaver til den resterende arbejdstid. Hvis en fuldtidsansat er påaldersreduktion, skal der ved årets afslutning således stadig sigtes mod 1924timer.
6.3.5 Afspadsering
6.3.6Opgørelse af arbejdstiden
Den løbende tidsregistrering sikrer, atopgaverne bliver løst med et rimeligt tidsforbrug. Skulle der opstå problemer iforhold til dette, altså hvis man samlet set bruger væsentligt mere ellermindre tid på sine opgaver, forventes det, at medarbejderen henvender sig til rektoreller vicerektor med henblik på en dialog om at få løst problemet. Man skal idenne forbindelse være opmærksom på tidsmæssige forskydninger i egenarbejdsbelastning.
6.3.7 Merarbejde
6.4 Feriepolitik og andenfravær med løn
6.4.1 De fem særligeferiefridage (6. ferieuge)
På en særlig feriedag skal der registreres7,4 timer med betegnelsen ”ferie” i Lectio. Deltidsansatte har også ret til femsærlige feriefridage, men de registreres med den individuellebeskæftigelsesdecimal.
6.5 Skemahåndtering ogsygemeldinger
Det forventes, at alle medarbejdere står tilrådighed på alle arbejdsdage inden for den normale arbejdstid. På BG har vi dogvalgt at bevare en relativt høj grad af fleksibilitet, således at den enkeltemedarbejder har mulighed for at anvende og placere sin arbejdstid mesteffektivt i forhold til både tid og rum. Udgangspunktet for tilstedeværelsen påskolen er således det daglige skema i Lectio. Skemaet lægges halvårligt i enfast struktur, men der ændres løbende i det daglige skema for at optimereskemaet i forhold til elevernes hverdag og skolens drift. For at understøttefleksibiliteten er det vigtigt, at alle medarbejdere tjekker beskeder o.lign påskolens administrative systemer mindst én gang i døgnet på hverdage.
Lærerens opgaver ift. skemaet:
-
-
Lærernes rettigheder og pligter ift.skemahåndtering
- Lærerne må selv foretage skemaændringer i Lectio, når ændringerneer uden skemamæssig ulempe for eleverne.
- Alleændringer foretaget af lærere skal være foretaget i Lectio så tidligt sommuligt dog senest kl. 15:00 dagen før ændringerne træder i kraft (dogundtagelse ved sygdom). Alle skemamæssige ændringer foretaget af lærere skal iLectio fremstå som ”Ændret” (grøn farve)
- Lærernemå gerne bytte lektioner indbyrdes, flytte lektioner eller oprette lektioner(for eksempelvis at sikre årsnormen) i Lectio.
- Hvisen lærer ønsker permanente ændringer i det faste skema, kan det alene ske efteraftale med skemalægger, der ligeledes forestår ændringen i Lectio.
- Hvisen lærer ønsker at aflyse undervisning generelt eller flytte undervisning forat skabe skemafri dage, hvor læreren ikke står til rådighed på skolen, kan detalene ske efter aftale med en uddannelsesleder.
- Enlærer skal oprette "anden aktivitet" i skemaet, hvis man er indisponibelinden for den normale arbejdstid, dvs. hvis man holder møde, skal til lægeneller lignende (brug ikke "privat aftale", da den kun kan ses i egetskema). Hvis man som lærer benytter ”Anden aktivitet” i skemaet til atdisponere privat arbejdstid, f.eks. ”rettedag” eller ”privat”, så bør man kunoprette denne type aktivitet én gang ugentligt. Aktiviteten betyder ikke, atman ikke kan indkaldes til møde eller lignende, men den betyder, at der vilblive taget hensyn til den ved skemajusteringer og øvrig planlægning fraledelsens side.
Lærerens opgaver ift. lektier,skriftlige opgaver og studieplaner
Særligt ift. sygemeldinger
Sygemelding foretages telefonisk til gymnasiets kontor mellem 8.00-8.15 (98 8227 22). Lærerne bør så vidt muligt og så tidligt som muligt aflyse den 1.lektion den følgende dag i Lectio i tilfælde af sygdom o. lign. Lærernessygemeldinger skal dog stadig ske telefonisk til kontoret.
Ministeriets regler og forvaltningsloven ligger til grundfor behandlingen af klager over undervisningen og den pædagogiske praksis på BG.Elevklager over undervisningen forekommer ikke hyppigt, men de drejer signormalt om, hvorvidt en lærers undervisning og generelle pædagogiske virksomhedlever op til regelsættet for gymnasiet/hf.
Detkan ske for selv den bedste lærer, at noget går skævt i forholdet til en klasseeller en gruppe/enkelte elever. I langt de fleste tilfælde kommer problemet opi undervisningen på en sådan måde, at læreren selv får løst op for det, der kanvære gået i hårdknude. Det sker typisk ved de løbende og halvårligeundervisningsevalueringer, som har en effektiv klageforebyggende virkning.
Indimellemer der elever, der af forskellige årsager ikke føler sig i stand til at talemed deres lærer om et for dem stort problem, eller de føler ikke, at dialogen iforbindelse med undervisningsevalueringerne bliver taget alvorligt. De følersig tryggere ved at henvende sig til en studievejleder, til en teamlærer ellertil skolens ledelse. Det er vigtigt at slå fast, at man som teamlærer ellerstudievejleder for en klasse skal afvise at diskutere en kollegas undervisning.Man skal henvise eleverne til den pågældende lærer eller til skolens ledelse,hvis eleverne ikke mener, at en samtale med læreren nytter.
1. Rektoreller en uddannelsesleder modtager en klage (skriftligt eller mundtligt).
2. Lederenundersøger, om eleverne (forældrene) har været i kontakt med faglæreren omproblemet, som klagen angår. Hvis ikke, opfordres eleverne (forældre) til attage denne kontakt for at få en dialog med læreren, inden klagen evt.fastholdes. Hvis de ikke har gjort det, bliver de bedt om at gøre det -medmindre specielle grunde taler imod det (f.eks. at de har prøvet flere gangetidligere, eller at de frygter repressalier).
Hvis klagen efter ovenstående fastholdes, eller der ihenvendelsen er tale om sager med mere alvorlig pligtforsømmelse:
Den udvidede procedure:
6. Lærerenfår en kopi af klagen/ledelsens notat med normalt en uges frist til atkommentere klagens punkter.
7. Rektormodtager lærerens kommentarer og indkalder læreren til møde, hvor læreren harret til at have en bisidder med efter eget valg. Man vælger selv sin bisidder,men normalt vil ens TR være det mest oplagte valg. Til dette møde vil deninvolverede uddannelsesleder også typisk deltage.
8. Mødetvil munde ud i en handlingsplan, der alt efter klagens indhold kan være, at:
a. Lærerendrøfter klagepunkterne med klassen (hvor en repræsentant fra ledelsen kandeltage, hvis det skønnes hensigtsmæssigt).
b. Enleder overværer en eller flere lektioners undervisning med efterfølgende mødemed hhv. elever og/eller lærer.
c. Deraftales et møde med leder, lærer og elever/forældre for at få løst problemet.
d. Ledelsenskaber mulighed for supervision/faglig rådgivning ved anden faglærer ellerskolens kursusleder.
e. Lærereni særlige tilfælde får et pålæg om en bestemt adfærd ift. den konkrete sag.
9. Deraftales et opfølgende møde/evaluering for at vurdere, om den aftalte handleplanhar haft en effekt. I helt særlige tilfælde kan ledelsen dog også vælge at gådirekte til en afgørelse af sagen på baggrund af pkt. 7 og pkt. 8.
· Derikke er grundlag for at kritisere lærerens undervisning. Sagen betragtes somafsluttet og får ikke yderligere konsekvenser.
· Lærerensundervisning har været mangelfuld, men er nu forbedret efter rådgivning ogdialog. Der ydes fortsat rådgivning i en vis periode, hvorefter undervisningenforventes at være rettet op.
· Lærerensundervisning ikke lever op til kravene, og det vurderes, at situationen er afen sådan karakter, at det ikke er forsvarligt at lade læreren undervise ifaget. Der indledes en sag om uansøgt afsked. Normalt skal der gives en skr.advarsel, før der kan skrides til afsked, men hvis forholdene er tilstrækkeligalvorlige, så kan der afskediges uden forudgående advarsel.
· Ledersafgørelse i pædagogiske anliggender kan påklages til UVM, jf. stx-lovens § 39,stk. 1
· Undtagetfra klageadgangen til UVM er leders afgørelser vedr. lærere, herunder afpersonaleretlig art, som f.eks. afgørelser om tildeling af advarsler,suspension, afsked mv.
· Læreren,som der klages over, kan føre sag gennem det fagretlige system – og kan derforikke klage til UVM. Læreren er part i elevernes klagesag – men ikkeklageberettiget.
Derkan ikke lægges dokumenter i en medarbejders personalemappe, uden atmedarbejderen har kendskab til det pågældende dokument. De dokumenter, derudveksles med medarbejderen efter en henvendelse fra elever eller forældre, viltypisk blive lagt i medarbejderens personalemappe.
6.8 Særligt vedr. TAP-gruppensarbejdsforhold
7.0Introduktion af nye medarbejdere
· Organisationen(værdier, struktur, kommunikationsplatforme, personalepolitik mv.)
· Undervisningen(læreplaner, årsplan, AT, undervisningsbeskrivelser, skriftligt arbejde mv.)
· Dagligdagen(evaluering, resurser for lærerne, møder, tidsregistrering, ST,kompetenceudvikling mv.)
· Andet(nøgler, alarm, kantine, gavekasse, fester etc.)
· Gode efteruddannelses- og udviklingsmuligheder
· Medindflydelse bl.a. gennem uddelegering af ansvarsområder tilteams, faggrupper og udvalg
· Løbende mulighed for dialog vedr. arbejdsopgaver, samt MUS ogFUS-samtaler
· Overskuelig adgang til informationer vedr. skolens virke
· Mulighed for at deltage i varierende sociale arrangementer påskolen
- Mulighed for at anvende en arbejdsplads på skolen, hvis man ønsker det
· En kaffeordning, hvor institutionen betaler kaffe og te samtarbejdskraft til tilberedning og afrydning om morgenen og til frokost.
· I eksamensperioden sørger institutionen for formiddagskaffeog frokost til både censorer og lærere for så vidt angår de officielleeksaminer. Til årsprøver er der formiddagskaffe til lærerne.
· Medarbejdere ved institutionen har mulighed forvederlagsfrit at låne lokaler i forbindelse med personlige mærkedage og andrefamiliebegivenheder. Hvis der er tale om lån af kantineområdet ellerlærerværelset stilles de forhåndenværende køkkenfaciliteter og – udstyr ligeledestil rådighed. Dog er det en forudsætning, at lokaler og faciliteter afleveres irengjort stand og at møblerne er sat på plads. Anmodning om lån af sådannefaciliteter skal foretages i god tid i forvejen hos BG´s pedel, som styrerudlån og udlejning.
· I forbindelse med møder på BG kan der laves kaffe/te ikøkkenet og der kan bestilles kage/frugt i skolens kantine. I forbindelse medinterne møder efter kl. 15 på institutionen sørger de ansatte selv for detpraktiske vedr. forplejningen. I møder med ekstern deltagelse og som strækkersig hen over frokost, arrangeres der en passende bespisning.
· 25-årsog 40-års jubilæum markeres ved overrækkelse af diplom samt udbetaling afjubilæumsgratiale. Desuden tilbydes en intern reception af passende omfang.
- Der tilbydes en afskedsreception for ansatte, der fratræder til pensionering, for ansatte, der fratræder pga. forudgående længerevarende sygdom og for ansatte, der fratræder efter mere end 5 års ansættelse i institutionen. I alle tre tilfælde er det rektor, som tager initiativ til afskedsreceptionen, såfremt den ønskes af de pågældende ansatte. De ansatte kan invitere nærmeste familie til afskedsreceptionen, der typisk vil finde sted i forbindelse med sommerfrokosten.
· Ved langvarig sygdom (mere end 3 uger) sender BG denpågældende en hilsen.
Endelig afholder skolen hvert år følgende personalearrangementer(som minimum):
· Sommerfrokost i den sidste uge inden sommerferien. Skolen betalerog kolleger, der stopper eller går på pension, kan takkes for deres indsats påbehørig vis.
· Julefrokost i december måned, hvor skolen giver et tilskud pr.deltager til maden.
· Ansatte inviteres til at deltage i skolens andre socialearrangementer, som f.eks. FLE-fest, skoleforestilling, gallafest ogdimissionsfest. Desuden er alle ansatte og deres børn altid velkomne tilskolens juleafslutning.
8.1 Frihed ved speciellelejligheder
• Ved eget jubilæum (25-års og 40-års), hvor der givestjenestefrihed med løn i 1 dag.
• Runde fødselsdage ved 50 og 60 år, hvor der givestjenestefrihed med løn på selve dagen.
• Bryllup, sølv- og guldbryllup, hvor der gives tjenestefrihedmed løn i 1 dag på selve dagen.
• Ved flytning tilbydes den ansatte tjenestefrihed med løn i 1dag i forbindelse med flytning.
• I det omfang tjenesten tillader det, kan en medarbejder, derikke er ansat til undervisning, bevilges fri med løn fra kl. 12.00 den 1. majog grundlovsdag.
• at ledelsen konkret vurderer denenkeltes ansøgning om orlov
• at både ledelse ogmedarbejder er opmærksomme på muligheden for orlov som et redskab til udvikling
• at der ansøges om orlov så tidligt sommuligt af hensyn til arbejdstilrettelæggelsen.
• at der er kendskab til, at der kan givesorlov i følgende tilfælde:
o Pleje af nærtstående døende
o Pleje af syge og handicappede børn
o Uddannelse i henhold til visse overenskomster
• at der sædvanligvis ikke bevilges orlovved fratrædelse til anden fast stilling.
• nedsat arbejdstid vil medførelønnedgang.
• aftaler indgås for 2 år ad gangen,hvorefter de kan genforhandles
8.4 Social ansvarlighedog rummelighed
• Flexjob – for allerede ansatte eller forudefrakommende
• Aftale om job på særlige vilkår – forallerede ansatte eller for udefrakommende
• Virksomhedspraktik – bl.a. forkontanthjælpsmodtagere, ledige eller revalidender
• Ansættelse med løntilskud – bl.a. forkontanthjælpsmodtagere, ledige eller revalidender
9.1 Procedure forlønforhandling
· Skolens ledelse fremskaffer i samarbejde med tillidsrepræsentantenbaggrundsmateriale til brug for både ledelses- og medarbejderside forud forforhandlingerne, herunder:
o lønoplysninger om enkelte medarbejdere
o evt. generelle lønstatistikker
o oplysninger om skolens økonomiske situation, herunder budgetter
· Når lønrunden er afsluttet, giver skolens ledelse og TR ellerfagforeningens repræsentant medarbejdere, der er aftalt tillæg for, informationom og begrundelse for beslutning vedr. tillæg.
9.2 Specifik lønpolitikfor undervisningspersonale
Bilag1
Organisationsdiagram – Brønderslev Gymnasium ogHF
Download Brønderslev Gymnasium og HF's Personalepolitik her