Alene i vildmarken

Elever fra 1.u på ekskursion med biologi

Fra nedlagt dyr til mad i en gryde. Hvordan får man proteiner fra i ødemarken?

Hvad sker der, når kroppen skal vandre langt i søgen efter føde og hjælp? Hvordan skaffer man mad i ødemarken og hvordan tilberedes det? Hvordan ser fordøjelsen ud og hvordan får man energi ud af føden? Hvad sker der med blodsukkeret, hvis føden bliver begrænset?

1.u har i et døgn arbejdet med praktisk biologi under temaet alene vildmarken. Eleverne vandrede 13 km i det kuperede terræn ”Lille Norge” nord for Saltum og oplevede på egen krop, hvordan fysisk arbejde trætter musklerne. Det at flytte fødderne fremad kræver udholdende muskelarbejde og konsekvensen heraf sætter til sidst ind i gang-effektiviteten.

Efter hårdt arbejde har kroppen selvfølgelig brug for mad, og hvor får man proteiner fra i ødemarken? Overraskelsen blev afsløret, da eleverne selv skulle slagte et rådyr og finde ud af, hvordan man kommer fra et nedlagt dyr til mad i en gryde. Eleverne samarbejdede om at nå i mål og kunne samtidig mærke, hvordan sulten meldte sig efter det hårde fysiske arbejde på vandreturen. Maden blev selvfølgelig lavet over bål i bedste ”nak og æd stil”, mens mørket stille sænkede sig over Brønderslev. Eleverne fik en fornemmelse af kostsammensætningen i en vildmarksgryde og hvilke energigivende stoffer, som kroppen har brug for. Efterfølgende blev der dissekeret en fasan og stillet spørgsmål som; ”hvordan tygger fasanen sin mad?” Fasanens anatomi blev undersøgt og eleverne kunne via dissektionen koble deres forståelse til egen fordøjelsessystem.

Aftenen sluttede af med alene i vildmarken på storskærm i varme soveposer og med lidt ekstra sukkerindtag til at kompensere for dagens høje forbrænding. Næste morgen skulle eleverne have målt deres blodsukker og arbejde med morgenmadens betydning for koncentration og præstationsevne. De skulle på egen krop undersøge blodsukkerets ændringer over et måltid og forstå fordøjelsens rolle i at gå fra mad til energi. Alt i alt et døgn fyldt med elevengagement, gåpåmod, læring og sammenhold i en anderledes (og primitiv) kontekst.

Tak for vildmarkskampen!

Iben Vejrum Ørsted (biologilærer)