Uenige Sammen

Mathilde Ellegaard Harring, 2a og Darron Frost, 2.u blev interviewet af journalist fra DR

DR's kampagne "Uenige Sammen" kom også til Brønderslev Gymnasium og HF

Randi og Frederik, 2.oFotograf Christine Nørgaard - "Jeg får meget ud af at høre, hvad andre tænker. Det handler ikke om at være enige, men om at lytte" siger 37-årige Randi Pagh.

Kathrine Blom og Nikolaj Lundgaard fra Brønderslev Gymnasium diskuterer, om der skal være fri hash. Nikolaj er for, men Kathrine tror, det vil gøre flere afhængige. - Jeg kommer da til at tvivle lidt og stille spørgsmål ved mit eget synspunkt, når Kathrine kommer med sine argumenter, fortæller Nikolaj Lundgaard. (Foto: Christine Nørgaard)

- Jeg holder mig tit fra at sige min mening på Facebook, fordi jeg synes, tonen er alt for hård, siger 19-årige Mathilde Ellegaard. (Foto: Christine Nørgaard)

”Uenige sammen”

DR var på besøg på BG i anledning af den kampagne, der kører i øjeblikket vedr. tonen i den politiske debat – ikke mindst på de sociale medier. Målet er at fremme forståelsen for, at man godt kan være uenige, endda meget uenige, uden at gribe til hadske angreb m.m. – altså fremme forståelsen for en god og sober debattone.

En række af skolens samfundsfags-klasser deltog i arrangementet, hvor eleverne gennem forskellige øvelser skulle diskutere nogle sager med en anden elev, der havde en anden holdning til sagen. Det handlede bl.a. om fri hash, straf for vold og voldtægt, grunde til stress blandt unge.

DR sendte et direkte indslag fra arrangementet.

Lærere Erik Baisgaard og Rasmus Sønderbøll Laursen

- Jeg får meget ud af at høre, hvad andre tænker. Det handler ikke om at være enige, men om at lytte, siger 37-årige Randi Pagh.

- Kathrine Blom og Nikolaj Lundgaard fra Brønderslev Gymnasium diskuterer, om der skal være fri hash. Nikolaj er for, men Kathrine tror, det vil gøre flere afhængige. - Jeg kommer da til at tvivle lidt og stille spørgsmål ved mit eget synspunkt, når Kathrine kommer med sine argumenter, fortæller Nikolaj Lundgaard.

Læs mere om kampagnen Opens external link in new windowher