Fællestime om fake news og digital dannelse

Bikerboots og amerikansk slang på BG!

Det er muligt, at Vincent Hendricks hverken lyder eller ligner en filosofiprofessor med bikerboots og stærk brug af amerikansk slang - men det er han ikke desto mindre. Vincent Hendricks er endda en særdeles slagkraftig og velovervejet en af slagsen. Med sin stærke retorik og sit hæsblæsende tempo tog han lærere og elever med til et kritisk blik på internettet i en fællestime om fake news og digital dannelse på Brønderslev Gymnasium og HF torsdag formiddag.

Vidste eleverne på BG fx, at 5 kæmpestore tech-virksomheder står for 90% at aktiviteten på internettet? Det gør de nu. Kun 10% af al trafik på hele internettet går ikke gennem Google, Facebook, Twitter, Instagram og Youtube. Og i den mere kuriøse afdeling ved BG'erne også nu, at 10% af verdens båndbredde bruges på porno, mens kun 1 promille bruges til politisk debat!

En mere seriøs pointe fra filosofiprofessoren er, at alle vi, der bruger de sociale medier jo ikke betaler noget for det. Når vi ikke betaler, og når vi heller ikke er dem, der sælger, er det logisk set os, der er varen. Vores opmærksomhed, vores forbrugsevne og vores holdninger er en attraktiv vare for meningsdannere og kommercielle virksomheder. Det er der iflg. Hendricks ikke noget forkert i - hvis bare vi som brugere af de sociale medier er bevidste om det. Og ikke bare gør, som alle andre gør på nettet. Kritiske og bevidste brugere af nettet er afgørende for, at tilfældigheder ikke pludselig kommer til at sætte en forkert dagsorden. Desværre viser Hendricks undersøgelser, at der i øjeblikket er alt for mange, der blindt følger hvad andre gør og mener på nettet - uden at sætte sig ind i, om det er rigtigt eller forkert. Et af de mest kendte eksempler fra nyere tid var, da det (næsten) lykkedes Præsident Trump at manipulere en stor del af verdens befolkning til at tro, at der var flere tilskuere til hans indsættelse som præsident end til Obamas - trods fotografier, der tydeligt viste det modsatte.

Hendricks sluttede sit oplæg med en kraftig opfordring til eleverne om at finde deres kritiske bevidsthed frem med det samme - for at rette op på de skader, som den noget ældre professors egen generation allerede har forvoldt ved netop i mange år ikke at have været kritiske og bevidste nok.

Skrevet af uddannelsesleder Pernille Dahl