”Multitasking er at fucke to ting op på én gang”

Søren Hebsgaard

En anden tankevækkende undersøgelse, Søren Hebsgaard lavede med eleverne under foredraget, var at spørge, hvor mange der bruger telefonen, når de er på toilettet – 157 ud af 250 svarede ”næsten hver gang”… Det kan vi tænke over, næste gang vi får en besked!

”Multitasking er at fucke to ting op på én gang”

28% af eleverne i 1.g og 1.hf på Brønderslev Gymnasium og hf mener, at de er gode multitaskere, og at de sagtens kan følge med i dansk-undervisningen samtidigt med, at de holder liv i strømmen af beskeder fra venner på facebook, messenger, snapchat og alle mulige andre steder.

Denne påstand blev dog slået godt og grundigt i stykker til et fællestime-arrangement for alle skolens elever i onsdags. Skolen havde inviteret journalist Søren Hebsgaard, der de seneste år har interesseret sig for vores voksende brug af mobiltelefoner og sociale medier, og han udfordrede og underholdt eleverne med sine tanker om deres brug af mobiler og computere.

Bl.a. blev en tilfældig elev udsat for en simpel multi-tasking-opgave – og det viste sig ikke at være helt så nemt, som de 28% mente. Iflg. Søren Hebsgaard kan de allerfærreste nemlig multitaske – og man kan ikke øve sig i det! ”Multitasking er at fucke to ting op på én gang” var en af formiddagens mange tankevækkende pointer fra den entusiastiske oplægsholder.

Brønderslev Gymnasium og HF har i år særligt fokus på digital dannelse, og på hvordan mobiler mv. påvirker det sociale liv, normer og koncentrationsevne – særligt det sidste er der et stort fokus på i forbindelse med undervisningen, hvorfor mobiltelefoner enten placeres i særlige bakker eller bliver i taskerne i timerne på Brønderslev Gymnasium og. HF. Også reglerne for computere er blevet strammet op i år, fx skal alle elever have deres computere lukket ved alle lektioners start. Det er i forlængelse af dette indsatsområde, at skolen har inviteret Søren Hebsgaard.

Iflg. Hebsgaard er alle de gammelkendte normer og måder at være sammen på blevet kastet op i luften, og vi skal nu finde ud af at gribe dem igen og sætte dem sammen – og ind i den nye sammenhæng, der også indeholder vores virtuelle verden. Opgaven for eleverne – og alle andre – er at finde ud af, hvornår det er for meget? Eleverne blev fx spurgt om, om det er ok at kigge på sin mobil, mens man taler med andre – og hvad de gør, hvis nogen gør det sammen med dem – 31% af salen blev irriteret, men gør ikke noget ved det! Andre 29% blev også irriterede, men gør noget ved det.

Brønderslev Gymnasium og HF følger foredraget op med endnu en fællestime om emnet i næste uge, hvor den medie-vante filosofi-professor fra Københavns Universitet, Vincent Hendricks kommer og gør elever og lærere endnu klogere på den digitale dannelse.

Skrevet af uddannelsesleder Pernille Dahl