Virk-SOM-Ung

Virk-SOM-Ung

Virk-SOM-Ung

Brønderslev Gymnasium og HF leder og udvikler i perioden 2013-16 projektet "Virk-SOM-Ung". Projektet er støttet af Region Nordjylland og gennemføres i samarbejde med Thisted Gymnasium og HF, EUC-Nord HTX, Mariagerfjord Gymnasium HTX, Støvring Gymnasium, Aalborghus Gymnasium, Hasseris Gymnasium, Morsø Gymnasium og Fjerritslev Gymnasium og HF, samt Studievalg Nordjylland, NTS-centeret, Dansk Industri, Cowi og de kommunale udviklingsråd.

 

Projektets formål er at udvikle strukturer og afprøve modeller for virksomhedssamarbejde i samspil med undervisningen og uddannelsesvejledning på HTX, STX og HF. Projektet arbejder for, at flere elever med uddannelsesfremmed baggrund kommer i kontakt med virksomheder inden for det tekniske og naturvidenskabelige felt for derigennem at danne forestillinger om et fremtidigt karrierevalg gennem mødet med inspirerende jobfunktioner.

På Brønderslev Gymasium og HF kører vi i øjeblikket samarbejder med:

- LandboNord - Biologi - Jordbundsprøver

- LandboNord - Naturgeografi og samfundsfag - Vindenergi

- Altuglas - Kemi

Hvis du repræsenterer en virksomhed, som kunne være interesseret i at indgå i et samarbejde med Brønderslev Gymnasium og HF, så tag kontakt til skolens virksomhedskoordinator: Benny Bak Larsen e-mail: bbrobotsgohome@brslev-gym.dk. Vi vil meget gerne have flere samarbejdspartnere i det lokale!

Mere om Virk-SOM-Ung

Samspil mellem vejledning, virksomhedstilknytning og undervisningen
I projektet blev der fokuseret på at etablere de strukturer, der udvikler stærke samspil mellem vejledning, virksomhedstilknytning og undervisningen på HTX, STX og HF. I projektet fik vi igangsat og struktureret virksomhedssamarbejde på de enkelte ungdomsuddannelser. Målet var, at eleverne fremover vil opleve et større antal virksomhedssamarbejder i undervisningen, og derved møde både forskellige jobmuligheder/fagområder og dermed styrke deres individuelle karrierelæring.

Projektet har dels gennem konkret virksomhedssamarbejde i undervisningen, hvor arbejdsliv, karriere og uddannelsesveje opleves af eleverne, og dels ved at inddrage videoer i vejledningen, tilstræbt, at man kan motivere de unge i valget af karrierevej gennem konkret billedliggørelse af en profession samtidig med, at man kan give dem mulighed for at identificere sig med personen bag professionen, der således fungerer som en rollemodel. Se projektet rollemodelsvideoer Opens external link in new windowher 

Øvrige ressourcer og materialer fra Virk-SOM-Ung
- Projektets Initiates file downloadeffektevalueringsrapport
- Forløbsoversigter fra projektet til faglig inspiration